Tuomas Koivuniemen blogi Huomioita yhteiskunnasta.

Kirkko, rukous ja virsi kuuluvat suomalaisten arkeen

Suomalaisista evankelisluterilaisen kirkon jäseniä on tätä nykyä hieman yli 71 prosenttia. Etelä-Pohjanmaalla kirkkoon kuuluu noin 80-90 prosenttia asukkaista. Länsimaisittain olemme hyvin uskonnollista kansaa.

Suomessa on pitkään ollut käynnissä vapaa-ajattelijapiirien median tuella hellimä kampanjointi, jolla kristillisyys ja uskonnollisuus pyritään poistamaan päiväkotien ja koulujen elämästä sekä yhteiskunnan virallisista toiminnoista. Suvivirttä ei saisi päättäjäisjuhlissa laulaa, ruokarukouksia ei saisi koulussa tai päiväkodissa lapsille lukea, eikä seurakunnan väen tulisi pitää päivänavauksia. Politiikassa taas on esitetty, että kirkkoon kuuluvat ministerit eivät enää antaisi ministerinvalaansa käsi Raamatun, vaan lakikirjan päällä.

Mikä ihme siinä on, että meillä on pyristeltävä eroon länsimaisesta kulttuuriperimästä, joka rakentuu Raamatun opetuksiin ja Jeesuksen sanaan? Kun valtaosa suomalaisista on kirkon jäseniä, miksi pienen ateistisen vähemmistön vaatimukset ohjaavat yhteiskunnallista päätöksentekoa ja virkamiesten työtä? Kaiken lisäksi on todettava, että kristinuskon opetuksen ja hengen sanan jakamisen ohella esimerkiksi paikalliset seurakunnat tekevät monipuolista diakonia-, lapsi- ja nuorisotyötä, josta on konkreettisesti apua useille perheille, lapsille ja nuorille. Kirkko on näin ollen näkyvän ja läsnä olevan paikkansa ihmisten elämässä ja yhteiskunnassa ansainnut.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (48 kommenttia)

Käyttäjän JuhaRiipinen kuva
Juha Riipinen

Minun arkeeni eivät kirkot, rukoukset ja virret kuulu, eivät ole koskaan kuuluneet, eivätkä tule koskaan kuulumaankaan, joten puhu vaan ihan omasta puolestasi.

>>Mikä ihme siinä on, että meillä on pyristeltävä eroon länsimaisesta kulttuuriperimästä, joka rakentuu Raamatun opetuksiin ja Jeesuksen sanaan?<<

Koska moni katsoo uskonnon olevan yksityisasia, jota ei pidä pakkosyöttää kenellekään. Ja miksi pakottaisit ihmisiä kuuntelemaan jotakin, johon nämä eivät usko?

Eikä tuota trendia mikään "pieni ateistijoukko" aja. Uskonnottomia on Suomessa yli miljoona ja heidän osuutensa kasvaa vauhdilla. Maailma muuttuu, tietämys kasvaa ja yhteiskunta liberalisoituu ja maallistuu.

Tuo kirkon jäsenten osuus putoaa prosentin vuosivauhdilla ja johtaa vääjäämättä siihen, että hallinto ja uskonnot eriytetään Suomessakin kuten muissa Pohjoismaissa. Koeta totutella ajatukseen.

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa

Sensijaan Juha arkeesi kuuluu pohjoismainen, heikompaa suojaava protestantismista noussut hyvinvointivaltio, jonka työväenliikkeenkin inhimillisyysarvot ovat alnperin kotoisin ihan samasta Kristuksen rakkaudesta.

Käyttäjän JuhaRiipinen kuva
Juha Riipinen

Inhimillisyydellä ja arvoilla on paljon pidempi historia. Humanismia meidän on hyvinvointivaltiostakin kiittäminen.

Inhimilliset arvomme ja moraalimme kumpuavat meistä itsestämme. Ne ovat luontaisia - pohjautuvat biologiaan ja sopeutumiseemme elämään laumaeläiminä.

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa Vastaus kommenttiin #31

Niin onkin Juha. Juuri niin. Mutta humanismi ei humaanisuutensa puolesta nouse valistusajasta vaan paljon aiempaa.

Se, että inhimilliset arvot kumpuaisivat sisältämme onkin sitten mielenkiintoinen kysymys, olispas nyt aikaa sen pohdintaan.

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

Mikä siinä on et ns. uskovaiset eivät osaa opastaa kotonaan uskonnollisiin rituaaleihin ja ovat ulkoistaneet uskontokasvatuksen valtiollisille kouluille tai siis mitä se kertoo näiden perheiden todellisesta uskonnollisuudesta.

Käyttäjän JanTheon kuva
Jan Theon

Uskonto on jokaisen henkilökohtainen asia. Kirkko ei kuulu siihen ja se on ikiaikainen jäänne jonka voisi poistaa.

Mitä taas tulee kulttuuriperimään, niin nimenomaan kirkko on monen asian pahan ruumillustuma, uskonto ei niinkään.

Kun otetaan vielä huomioon raamatun tekstit, niin eiköhän se ole parempi, että ne lukevat ketä kiinnostaa ja muille ei sitä tarvitse tuputtaa.

Ja ihan vaan blogistillekin mietittäväksi, että mikä on se suuntaus mitä pitäisi sitten opettaa? Luther oli juutalais- ja islam-vastainen hyvinkin rankasti. Hänen teesinsä ja ajatuksena ovat hyvin sairaalloisia jopa.

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa

Siinä se Theon, näytäppä mitä jää kun koko kristinuskon vaikutus poistetaan täältä.
Kaulat menevät poikki tiheään tahtiin. Pelko, toivottomuus ja fatalismi, ihmisen egon suunnaton , kärsimystä ja riistoa, vahvemman ylivaltaa tuottava, merkitystä turhaan janoava, saavat rautaisen otteen yhteiskunnasta, jonka tärkeimmäksi tehtäväksi tulee kaiken kristinuskoon vivahtavan radikaali ja väkivaltainen poisto näkyvistä!

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Mikä ihme siinä on, että meillä on pyristeltävä eroon länsimaisesta kulttuuriperimästä, joka rakentuu Raamatun opetuksiin ja Jeesuksen sanaan?

Tuo on hyvä kysymys!
Vaikkei uskoisi Jumalaan niin Kristinusko nykypäivän oppeineen on todella hyvä keino (oppi) elää! Siinä opetetaan hyvin pahasta ja hyvästä, ahneudesta ja luottamuksesta jne..jnejne.. Pitäisikö kaikki sadutkin poistaa julkisista paikoista koska kukaan ei usko Taikoihin tai Hannu ja Kertun noitaan!.. Jos ette usko Jumalaan niin so what ottakaa ne tarinat tarinoina sitten.. Itse en sano että uskon mutten sano ettei sitä voisi olla olematta.. Itse muistan aina kouluajoilta uskonnon, en jaksanut välittää siitä usko asiasta, vaan ne tarinat olivat ihan hyviä!

Käyttäjän JuhaRiipinen kuva
Juha Riipinen

Hyvä elämä ja/tai moraali eivät edellytä uskontoja.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

ei tietenkään. mutta hyvä tapa opettaa noita asioita :) älä mieti uskontoa uskontona vaan tarinoina joilla on hyviä opetuksia..

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #8

Sadut ovat satuja, tarinoita, joilla on hyviä opetuksia. Raamatun kertomukset eivät ole satuja. Niitä ei kerrota satuina, vaan ihan toisessa tarkoituksessa.

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa

Kyllä edellyttää. Tämän ovat todenneet monet mm. kiinalaiset jotka 20 v. pohtivat lännen ylivoimaista kehitystä, ja monien johtopäätelmien jälkeen lausuivat, ettänyt sen tiedämme, se on kristinusko.

Käyttäjän JuhaRiipinen kuva
Juha Riipinen Vastaus kommenttiin #23

Ja höpönlöpöt.

Miksi (USA:ssa) ateistien keskimääräinen tulotaso ja koulutus on kristittyjä parempi? Miksi ateistien avioliitot kestävät paremmin? Miksi kristitty päätyy ateistia todennäköisemmin vankilaan? Miksi raamattuvyöhykkeellä on eniten teiniraskauksia ja katsotaan eniten pornoa?

En nyt sanoisi, että kristinusko tuhoaa elämän, mutta minkäänlainen hyvän elämän tai moraalin edellytys se ei ainakaan ole.

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa Vastaus kommenttiin #26

Mutta se hyvin suoriutuva ateistisukupolvi seisoo täysin kristinuskon kulttuurisen pohjan päällä.

Käyttäjän JuhaRiipinen kuva
Juha Riipinen Vastaus kommenttiin #28

Ateismia oli jo ennen kristinuskoa.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #28

Mikael Torppa kirjoitti blogin, jossa analysoi uskon merkityksen paljon syvemmäksi. Torpan mukaan meistä jokainen syntyy uskovana. Ei pelkästään kristityt vaan kaikki maailman ihmiset.

Loogista, onhan uskontoja kaikkialla.

Voit Päivi, rauhassa hengittää. Kaikki me tiedämme, mikä on meille oikein. Emme tarvitse rukoushetkiä, emme virrenveisuuta, jumalanpalveluksia. Riittää kun elämme moraalisesti oikein, omien arvojemme mukaan.

Ahdistava uskonnollinen opetus synnistä, helvetin tulista, rangaistuksista ja ajatusrikkomuksista joutaa unohtaa. Ihminen riittää. Sehän on arvokkain kaikille, myös sille hyvin tai huonommin suoriutuvalle ateistisukupolvelle.

Uskonto ja uskonnollisuus ei ole itsessään arvo. Ihminen on.

Käyttäjän JuhaRiipinen kuva
Juha Riipinen Vastaus kommenttiin #35

Uskontojen kaikkialla esiintymisestä ei loogisesti seuraa, että jokainen syntyisi uskovana.

Lapsilla voi olla luontaista alttiutta hengellisyyteen, mutta uskonnot ovat aina joko uskovien elinaikanaan kehittämiä tai omaksumia. Lapset ovat toki helpommin indoktrinoitavissa ja kirkkoon liitettävissä kuin aikuiset.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #36

Eiköhän se ole juuri tuon synnynnäisen uskon seuraus, että uskonnot syntyvät kaikkialla, kaikissa kulttuureissa. Uskontojen erilaisuutta synnynnäinen usko ei sellaisenaan selitä. Sen pitäisi olla seurausta kulttuurin vaikutuksesta.

Todistelu ei toimi toisinpäin, mutta silloin pitäisi löytää hypoteesi, joka johtaa uskontojen kattavaan esiintymiseen.

Itse olen joskus pohdiskellut lapsen uskoa ja miettinyt, voisiko usko olla heijaste, siis vaikkapa vaistotoiminnan jäänne. Se selittäisi myös osaltaan sitä, miksi uskonnollisuus tai sen vaikutus vähenee sukupolvien saatossa. Se selittäisi myös sen, että sitä voidaan ylläpitää tai saada se uudelleen heräämään aikuisiällä. Teoriani selittäisi myös sen, miksi luontainen usko vähenee yksilössä iän myötä.

Usko itsessään ei ole luottamusta, vaan se on jollain tavalla tapahtuvaa yksilön sisäistä, omakohtaista tiedostamista. Itse ajattelen niin, että kaikki profeetat, siis myös Jeesus ja Muhammed ovat toimineet tämän saman uskon ohjaamina.

Käyttäjän JuhaRiipinen kuva
Juha Riipinen Vastaus kommenttiin #38

Koko Torpan väite on naurettava.

Tuon "kaikkien lasten luontaisen uskon" falsifioi jo yksikin lapsi, jolla sellaista uskoa ei ole - ja sellaisia lapsia nyt on valitettavasti maailma täynnä: itsekin olin aikoinaan sellainen, samoin molemmat omat lapseni, ja kun nyt tuli puheeksi, niin ylipäätään kaikki tuntemani lapset.

Sellaisia lapsia kyllä on vaikka kuinka paljon, joille vanhemmat ovat indoktrinoineet oman uskontonsa lasten ollessa täysin puolustuskyvyttömässä iässä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä jonkin mystisen "luontaisen uskovaisuuden" kanssa. Minun korvissani koko idea kuulostaa oikeutuksenhakemiselta lapsen indoktrinoinnille, jota pidän henkisen väkivallan muotona.

Se alttius uskonnollisuuteen on saattanut aikanaan olla itsessäänkin hyödyllinen ominaisuus, ja saattaapa olla jossakin mielessä sitä edelleenkin. Toinen vaihtoehto on, että se on jonkin hyödyllisen ominaisuuden sivuvaikutus (esim. lasten ehdoton luottamus vanhempiin).

Uskonnoille on ollut tarve: ihmiset ovat hallinneet niillä pelkojaan, selittäneet käsityskykynsä ylittäneitä asioita, yrittäneet hallita luontoa ja elämäntilanteitaan, lohduttautuneet ja psyykanneet itsensä sotiin. Uskonnot voivat huonoiten siellä, missä koulutus, elintaso ja ihmisoikeudet ovat kunnossa.

Arvaapas miksi.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #39

"Minun korvissani koko idea kuulostaa oikeutuksenhakemiselta lapsen indoktrinoinnille, jota pidän henkisen väkivallan muotona."

Tuon lauseen allekirjoitan ihan täydellisesti. Minusta uskontoonkasvattaminen on henkistä väkivaltaa ja pitäisi sellaisenaan olla kiellettyä samalla tavoin kuin fyysinenkin kurittaminen. Itse olen saanut kasvatettua useita itsenäisesti ajattelevia lapsia. Onpa yksi lapsistani toiminut isosenakin jäämättä silti uskontoon sen kummemmin kiinni.

Olet muuten vaimoni linjoilla siinä, että selität tietämyksen ja sivistyksen lopettavan tarpeen uskoa. Mitä vähemmän on asioita, joita ei ymmärrä, sitä vähemmän tarvitsee yliluonnollista selittäjää, sanoo vaimoni.

Minua itseäni uskon olemus kiinnostaa. Samoin olen kiinnostunut teologiasta, siitä miten usko muuttuu uskonnoksi. Raamatun teologiset sepitteet ovat kiinnostavia. Sepitteitäkin kiinnostavampaa on se, miksi sepitettä julistavat teologit, jotka ovat tutkintoon valmistuessaan, jopa omassa väitöstutkimuksessaan, todenneet ne sepitetyiksi.

Vaikka jaankin käsityksesi Torpan epävakaudesta, on hänen omistautumisensa tavallaan kiehtovaa. Miksi ihmeessä yksikään järjellinen ihminen antautuu tuolla tavoin Sanan vietäväksi?

Käyttäjän asco73 kuva
Asko Telinen

"Suomalaisista evankelisluterilaisen kirkon jäseniä on tätä nykyä hieman yli 71 prosenttia. Etelä-Pohjanmaalla kirkkoon kuuluu noin 80-90 prosenttia asukkaista. Länsimaisittain olemme hyvin uskonnollista kansaa."

Mikähän siinä on, että pitää oikein julkisesti ruveta vääristelemään asioita? Tutkimusten mukaan OIKEASTI uskonnollisia ovat Suomessa vain 25-30% ihmisistä. Loput ovat ns. tapakristittyjä, jotka ovat pakkoliitetty kirkkoon lapsena kasteen mukana. Mikähän siinä on, että kirkko kieltää nuoren eroamasta kirkosta ilman vanhemman lupaa ennen kuin nuori täyttää 18? Osaako Tuomas vastata siihen?

Suomi on sekulaari, demokraattinen valtio ja uskonto on jokaisen henkilökohtainen asia. Aamunavauksen voi hoitaa vaikka kotona ja virsiä laulaa kirkossa. Ei sitä tarvitse väkisin tyrkyttää julkisissa, verovaroin kustannetuissa laitoksissa!!

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa

Ei se ihan niinkään ole. Kristinusko on niin läpeensä arvojemme alla, että sen marginalisoiminen alkaa siten näkyä jonkin ajan kuluttua humaanisuuden taka-askeleina askel kerrallaan.
Tai siivotaan sitten kaikki idän uskonnot/newage:n koko kirjo hindulaisuuden ja buddhalaisuuden länsimuotoina. Ja lakataan puhumasta ihmisen arvosta.

Käyttäjän asco73 kuva
Asko Telinen

"Ei se ihan niinkään ole. Kristinusko on niin läpeensä arvojemme alla, että sen marginalisoiminen alkaa siten näkyä jonkin ajan kuluttua humaanisuuden taka-askeleina askel kerrallaan."

Ei tosiaan ollut vaihtoehtojakaan, jos miettii, miten kristinusko tänne pohjolaan tuotiin. Sitä voidaan vain arvailla, missä oltaisiin ilman kristonuskoa tai uskontoja ylipäätään. Itse veikkaan, että paljon paremmassa jamassa kuin nyt. Tosin hyvinvoinnin ja tasa-arvon kehitys korreloi suoraan uskonnon ja kirkon vaikutusvallan vähenemisen kanssa. Kun uskontojen ja kirkon vaikutusvalta väheni merkittävästi, niin yhteiskunta on kehittynyt 200:ssa vuodessa enemmän kuin 2000:ssa vuodessa kirkon vaikutusvallan alaisena.

"Tai siivotaan sitten kaikki idän uskonnot/newage:n koko kirjo hindulaisuuden ja buddhalaisuuden länsimuotoina. Ja lakataan puhumasta ihmisen arvosta."

Onko oikeasti niin vaikea ymmärtää, ettei tässä uskontoja olla kieltämässä? Ihmisen arvot, moraali ja humanismi ovat kultuurievoluution tulosta, ei siihen uskontoja tarvita. Ja jokainen saa uskoa mihin lystää, mutta ei sen uskon tyrkyttämiseen verovaroja kai saisi käyttää?

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa Vastaus kommenttiin #37

On totta Asko, etteivät tuontitavat aina ole olleet tuotteen mukaisia. Jos ajattelee hallitsijoiden uskonnon hyväksikäyttöä miekkalähetyksineen. Vaan tuote on kuitenkin sellainen, joka saa väärinkäyttäjänsäkkin tomuun lankeamaan jos katsoo siihen peiliin, minkä Sana ja sana tarjoaa!
Sana isolla =Kristus
sana pienellä =Rttu

.
Vieraiden kulttuurien valossa näemme vasta mitä kristinusko on.
Se on todella kirkas lamppu, jonka rinnalla muut valot ovat airamin ruostuneita taskulamppuja, jotka vilkkuvat vain ajoittain sitten sammuakseen iäti. Niillä ei ole mitään annettavaa ihmisen suuriin perimmäisiin kysymyksiin.

Käyttäjän pecmak kuva
Pekka Mäkinen

Evankeliumi Markuksen mukaan 16:

15. Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.

16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

” Joka uskoo ja kastetaan...”

Tuskin yksikään vauva kastetilaisuudessaan on sisäistänyt kristinuskon opinkappaleet ja uskoo niihin.

Käyttäjän pecmak kuva
Pekka Mäkinen

Kiitos Pekka kommentistasi (olet oikeassa, Raamattu ei opeta mitään vauvojen vesikasteista) ja Siunausta elämääsi.

Uskovat ihmiset eli Herran Jeesuksen seuraajat on Jumala kutsunut pitämään Raamatun totuutta esillä ja se totuus tekee kipeää kun jumalaton ihminen huomaa olevansa syntinen ja kulkemassa kohti iankaikkista kadotusta; niin kuin Sanakin sanoo:

Room. 3:23

"Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla".

Mutta kun ihminen tulee synnintuntoon jossakin elämänsä vaiheessa niin hänelle alkaa kelpaamaan sielunsa pelastus Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa. Miksi mennä iankaikkiseen kadotukseen kun on mahdollisuus päästä iankaikkiseen elämään taivasten valtakuntaan? Mutta Jumala vaatii ihmiseltä nörtymisen Hänen edessään ja että syntinen ihminen tunnustaa kaikki syntinsä mitä on elämänsä aikana tullut tehtyä ja todella katuu niitä ja haluaa tehdä niistä parannuksen sydämen uskon kautta Herraan Jeesukseen. Vasta tämän jälkeen ihminen saa Jumalan armosta syntyä uudesti ylhäältä (=Pyhän Hengen kaste) Jumalan Hengestä ja ihmisestä tulee Jumalan lapsi/Herran Jeesuksen opetuslapsi ja näin uskon vaellus saa alkaa ja pyhityselämä Kristuksessa jonka määränpää on aikanaan iankaikkinen elämä taivasten valtakunnassa Jumalan tykönä. Kiitos Herralle.

1. Johanneksen kirje 3:

1. Katsokaa, minkäkaltaisen rakkauden Isä on meille antanut, että meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi, joita me olemmekin. Sentähden ei maailma tunne meitä, sillä se ei tunne häntä.

2. Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on.

3. Ja jokainen, joka panee häneen tämän toivon, puhdistaa itsensä, niinkuin hän on puhdas.

4. Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus.

5. Ja te tiedätte hänen ilmestyneen ottamaan pois synnit; ja hänessä ei ole syntiä.

6. Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.

7. Lapsukaiset, älköön kukaan saako teitä eksyttää. Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas.

8. Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen Vastaus kommenttiin #20

"kun jumalaton ihminen huomaa olevansa syntinen". tänään ole käynyt keilahallilla sekä omalla pajalla maalamassa muomiseksi erään laitteen osia, että voin huomenna jatkaa laitteen valmistusta. Sitten kävin tunti ja vartin kävelylenkillä.
Iltaa olen viettänyt yksin lähinnä tietsikalla olleena,

Olenko tehnyt syntiä ja kulkemassa kohti iamkaikkista kadotusta?

Kertoisitko tarkemmin missä se iankaikkinen kadotuspaikka on mihin minä todennäköisesti joudun.

Missäs se taivasten valtakunta on. Avaruutta on tutkittu satojen valovuosien päähän, eikä sitä paratiisia vaan olla havaittu. Missähän mahtanee olla.
Jos se on vielä kauempana, niin siellä ei ole vielä ketään kun 2000 vuodessa ei ole vielä kerennyt perille!

Käyttäjän pecmak kuva
Pekka Mäkinen Vastaus kommenttiin #21

Kiitos Raimo kommentistasi.

Petät itseäsi jos väität itsellesi ettet ole syntiä tehnyt. Toivottavasti tuo alla oleva Raamatun kohta puhuttelisi sinua. Siunausta päivääsi Raimo.

Evankeliumi Johanneksen mukaan 3:

16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.

18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.

19. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.

20. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.

21. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen Vastaus kommenttiin #33

Mäkinen kirjoitit muka vastauksen kommenttiini. voitko tarkemmin osoittaa missä kohtaa ne vastaukset kommentissasi ovat kun minä en niitä erota. Tuossahan on vain litania värssyjä.

Tarkenna ole hyvä selvällä suomen kielellä.

Käyttäjän pecmak kuva
Pekka Mäkinen Vastaus kommenttiin #42

Kiitos Raimo kommentistasi.

Minä vastasin sinulle sillä tavoin kuin koin että sinulle tulee vastata. Jos vastaus ei sinua miellytä niin sille en voi mitään.

Ap. t. 3:19

Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,

Joh. 14:6

Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

Lopuksi:

Apostolien teot 8:

21. Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tähän sanaan, sillä sinun sydämesi ei ole oikea Jumalan edessä.

22. Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa-jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan.

23. Sillä minä näen sinun olevan täynnä katkeruuden sappea ja kiinni vääryyden siteissä."

Siunausta sinulle Raimo ja oikein hyvää yötä.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen Vastaus kommenttiin #43

Tämä on sitä tavanomaista liturgiaa, kun yrittää uskovaisilta saada ulos jotain kongretiaa.

Kysyn suomen kielellä; mitä syntiä esim eilen tein. Heräsin aamulla, tein aamutoimet, olin päivän töissä omalla verstaalla, illalla kävin pelaamassa keilahallilla kisan, vietin oltaa katsellen tv:tä ja seurasin facebookia.

Minulle ihan normi päivä. Käyn lisäksi kaupassa ja lenkillä muutaman kerran viikossa.

Missä kohtaa pitää olla tilivelvollinen Jumalalle ja pyytää tekosiani anteeksi?

Toinen kysymys suomen kielellä: Missä mahtaa olla se kadotus johon minä aikanaan judun?

Kolmas kysymys suomen kielellä; Missä mahtaa olla se taivasten paratiisi johon olet matkalla?

Voiko näitä selkeämmin kysyä.Älä laita näitä värssyjä taas pitkää litaniaa, vaan kerro suomen kielellä näihin vastaukset koska täytyyhän sinun ne tietää kun olet asian harrastaja.

Käyttäjän pecmak kuva
Pekka Mäkinen Vastaus kommenttiin #44

Raimo, et sinä ole minulle tilivelvollinen teoistasi tai tekemättä jättämistäsi vaan jokainen, siis sinäkin, olet Sanan mukaan tilivelvollinen Jumalalle joka on sinutkin luonut ja kukaan ihminen ei voi itse itseään pelastaa iankaikkiselta kadotustuomiolta iankaikkiseen elämään vaan siihen tarvitaan oma henkilökohtainen nöyrtyminen Jumalan edessä ja ymmärrys että on läpeensä syntinen ihminen (lihassa ei asu mitään hyvää) ja täten haluaa katua kaikkia elämänsä aikana tehtyjä vääriä valintoja ja pahoja tekoja eli kaikkea sitä syntisaastaa mitä on tullut tehtyä (jo ajatuksissaankin) ja halua tehdä omista syntitavoista ja syntitottumuksista parannus sydämen uskon kautta Herraamme ja Vapahtajaamme Jeesukseen Kristukseen joka on sovittanut meidän ihmisten synnit Golgatan keskimmäisellä ristillä eli Herra Jeesus on kuollut meidän syntiemme puolesta ja ylösnoussut ja istuu nyt Jumalan oikealla puolella; ”joka uskoo Häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen”, (Joh. 3:18).

Joh. 3:36 

Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."

2. Kor. 5:10 

Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.

Roomalaiskirje 7:

17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.

18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;

19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.

20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

21. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;

22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,

23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.

24. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?

25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

Siuanusta päivääsi Raimo.

Käyttäjän Minnamaarialax kuva
Minna-Maaria Lax

Pohjanmaalta liberaalimpi kansanosa nostaa kytkintä, mikä selittää tuon ylisuuren prosentin. Kukapa ahdasmielisessä maailmassa haluaisi elämäänsä viettää.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Pohjanmaalla kaikki on suurta, paitsi yksi asia. Siitä johtuen Pohjanmaalla on kovin paljon BMW-merkkisiä henkilöautoja. Tämän tiesi yksi Pohjanmaata paennut tyttölapsi aikoinaan kertoa.

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa

Mitä ahdasmielisyys Minna on?

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Kirkko, rukous ja virsi kuuluvat hyvin pienen suomalaisen vähemmistön arkeen. Itse kuulun kirkkoon. Luin lapsille iltarukouksen siihen asti, kunnes yksi lapsistani totesi sen olevan ahdistavaa. Ymmärsin - uskontoonkasvatettuna - tuon näkemyksen pienimmästä vihjeestä. Uskon opettaminen on henkistä väkivaltaa.

Olen kristitty. Minusta on tärkeää, ettei päiväkodeissa eikä kouluissa harjoiteta uskontoa eikä anneta uskon eikä uskonnonopetusta. Yhteiskunnan ja erityisesti lainsäädännön tulee olla sekulaaria. Uskonnoista tulee koulussa opettaa tasavertaisesti. Minkään uskontokunnan virsien tai hengellisten laulujen ei pidä liittyä koulun juhlaan. Eri asia ovat tietenkin uskontojen opetukseen liittyvät ilmiö-tyyppisen havainnointiin perustuvan opetustavan pohjalta valmistellut opetussisällöt.

Seurakunta tuottaa yhteisölle ja jäsenistölleen monenmoista hyvää. Diakoniatyö ja erilaiset kerhotoiminnat ovat hyviä toiminnan muotoja. Ne tavoittavat ihmisiä. Pidetään kirkko kirkkona, seurakunta seurakuntana ja päiväkodit ja koulut päiväkoteina ja kouluina. Koulut ja päiväkodit eivät ole kirkon toiminnan jatkeita, eivät edes siellä Pohjanmaalla. Kirkko, virret ja rukoukset eivät kuulu päiväkoteihin eikä kouluihin.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Voisiko tuon mädäntyneen ”Suvivirttä ei saisi enää laulaa” -meemin levittämisen jo lopettaa? Ei sitä oikeasti kukaan ole ollut kieltämässä, mutta pitäisi myös ymmärtää, että sillä ei ole mitään virallista asemaa, eli koulut voivat vapaasti suunnitella omat kevätjuhlaohjelmansa. Opetushallituksen ohjeistuksen mukaan yksi virsi ei tee juhlasta uskonnollista tilaisuutta.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Kyse lienee suvivirttä vakavammasta asiasta. Koivuniemen kirjoitus kummunnee pyrkimyksestä säilyttää pohjanmaalaisiin päiväkoteihin pesiytynyt rukousperinne. Tuota kyseenalaista uskontoperinnettä on yritetty kuntien toimesta suitsia ja purkaa.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Todennäköisesti. Ja pohjavirtana on se, että Pohjanmaalla ei saa ajatella eri tavalla kuin ”kuuluu”.

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa

Uskonnollisuus on vielä edelleen paljon syvemmällä ja laajemmalla koko kulttuurissamme, mm. sinun arvoissasi!

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Miksi siis Kopsa olet huolissasi? Kristillinen uskonnollisuus syntyy ihmisen syntyessä. Se seuraa läpi koko elämän, ainakin jos uskomme Mikael Torppaan. Ja miksemme uskoisi!

Kun arvomme tulevat myötäsyntyisesti oikeiksi, ei sinun tarvitse huolehtia. Meistä jokainen ymmärtää arvot ja humaaniuden itsekin. Emme tarvitse virrenveisuuta tai päiväkodin rukoushetkiä, emme jumalanpalveluksia. Riittää kun elämme ja olemme.

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa Vastaus kommenttiin #34

Kaitsukin vielä jaksanut vastailla. Mitäs toivoisit itse minun vastaavan kysymykseesi?

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

Suomalaiset ovat perinne-apateisteja. Pidämme sukupolvien ketjua yhdistävistä perinteistä mutta suhtaudumme välinpitämättömästi käsitykseen yliluonnollisesta Jumalasta. Näin myös etelä-Pohjanmaalla, jossa toki vähiten sieretään ruoduusta poikkeamista, notta.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Miksi laihialainen ottaa anopin mukaan häämatkalle?

Ettei morsian kulu!

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Kirkko, rukous ja virsi kuuluvat suomalaiseen arkeen. Älä hyvä mies unta nää.
Kirkon jäseniä on yli 71 %. Näin varmaan on, kun ihmisen alku ristiäisissä pakotetaan kirkon jäseneksi.

Minusta pitäisi lailla kieltää lapsen pakkoliittäminen kirkon jäseneksi kasteen yhteidessä.

Liittyköön sitten kun tulee aikuiseksi jos katsoo sen tarpeelliseksi.

Tuomas Koivuniemi, jos edellinen pakkoliittäminen poistettaisiin, niin numerot 71 % taitaisi olla lähempänä 17 %.

On se vaan käsittämätöntä, että vielä 2000-luvulla pitäisi elää niinkuin 2000 vuotta sitten elänyt paimentolaiskansa on tarinoita kirjoittanut.

Minun puolesta saa uskoa vaikka kirvesvarteen kunha vain kirkko erotettaisiin valtiosta. Uskovaiset voisivat sitten tehdä makkaran mieleisekseen tykönään.

Mutta ehdottomasti kaikki höpötys ruokarukouksineen ja uskonnon opetuksineen pitäisi kieltää kouluissa. Samoin pappien koulutus pois yliopistoista ja tilalle jotain muuta järkevämpää. Kouluttakoon kirkko pappinsa vaikka pyhäkouluissa.

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Maksan kirkollisveroni lähinnä siitä syystä, että körttiläisyys on hyvä elämänohje ja että kirkko kuitenkin kokoaa ihmisiä eri asiasisältöjen kautta yhteisölliseen toimintaan, mikä on heille tärkeää. Itse en ole aktiivinen ollut. Mutta Suvivirsi kuuluu koulun päättäjäisiin suomalaisena traditiona, mikä ei aivan vähäarvoista ole. Lisäksi ruokarukous sisältää laajemman näkemyksen kiitollisuudesta ateriaa kohtaan, kuin jokin uskonnollinen rituaali. Voidaan kiittää keittiöhenkilökuntaa, luontoa tms. mikä mahdollistaa aterian. Se voi olla kaikille uskonnoille tai uskonnottomuuksille yhteinen kiitollisuudenosoitus ruuasta.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Tekee mieli vielä kysyä plogistilta, että mitähän se rukous auttaa.Jos se auttaisi, niin eihän täällä olisi kellään sairauksia eikä muutakaan huolta kun se jumala kuulee muka rukouksenne.

Miten sinä kuvittelet, että Jumala kuulee ja noteeraa rukouksesi kun samaan aikaan vaikkapa miljardi muuta ihmistä tekee samoin.

Pitää siinä Jumalalla olla aika tehokkaat tallentimet.

Kyllä se rukoileminen on aivan naurettavaa touhua. Niinkuin se auttaisi, ei todellakaan.

Kerropas muutama esimerkki todistettavasti mitä asioita rukoilusi on ratkaissut Jumalan toimesta.

Toimituksen poiminnat